برای تعمیر کارتخوان خود چه کار کنیم؟

,

آیا شما نیز با مشکل تعمیر کارتخوان شخصی خود روبرو بوده اید؟

آیا از راهنماییهای غیرکارشناسانه فروشگاههای کارتخوان و افراد غیرمتخصص کلافه شده اید؟

در این مقاله قصد داریم انواع مشکلات موجود در دستگاه های کارتخوان و روش تعمیر کارتخوان ها را بررسی کنیم.

با ما همراه باشید.

انواع اشکالات موجود در کارتخوان

1- تعمیر باطری در کارتخوانها

کم نگه داشتن شارژ

کارتخوانهایی نظیر  پکس s90 و پکس s910 , وریفون 670  , وریفون 680 اگر تا 6 ساعت دستگاه را روشن نگه دارند نمیشه گفت دستگاه از حالت استاندارد خود خارج شده است و مشکل دارد.

باطری کارتخوان های سیار میتوانند تا 48 ساعت در حالت استندبای شارژ داشته باشند ولی این موضوع شامل حال همه انواع کارتخوانها نمیشود.

بنابراین ملاک کاربران برای اینکه باطری کارتخوان خود را تعویض کنند، نگهداری شارژ کمتر از 6 ساعت در حالت استفاده مداوم است.

البته باید حساب کارتخوانهایی از جمله کارتخوان پکس s58 که دوحالته (سیار و ثابت) هستند را از این موضوع جدا کرد. اینگونه کارتخوانهای دومنظوره معمولا تا 2 ساعت میتوانند شارژ نگه دارند، چون عمده استفاده آنها باید در حالت ثابت و متصل به منبع برق باشد.

2- خاموش شدن مکرر کارتخوان

شرکتهایی مانند وریفون در برخی از محصولات خود تنظیماتی را انجام داده اند که اگر 30 دقیقه از دستگاه استفاده نشود، دستگاه بصورت اتوماتیک خاموش میشود.

لطفا این موضوع را به حساب خرابی باطری کارتخوان نگذارید و باطری را تعویض نکنید.

قبل از تعویض باطری کارتخوان حتما یک بررسی بر روی قابلیتهای دستگاه کارتخوان خود انجام دهید و سپس نسبت به تعمیر کارتخوان اقدام کنید.

3- خطای تمپر (tamper) در دستگاه کارتخوان

بسیاری از سازندگان دستگاه کارتخوان یکسری متدهای امنیتی برای محصولات خود درنظر گرفته اند.

یکی از این متدها این است که اگر دستگاه کارتخوان یک حمله امنیتی ( فیزیکی یا نرم افزاری ) را تشخیص دهد، به حالت تمپر میرود.

3-1- تمپر نرم افزاری

برخی از حملات نیز ممکن است بصورت نرم افزاری باشد.

بطورمثال اگر سوکت شارژ دستگاه را به یک شارژر نامرتبط متصل نمایید، ممکن است دستگاه تلقی حمله نرم افزاری را داشته باشد، در این حالت نیز به حالت تمپر میرود.

یا اگر شخصی دستگاه را باز کند که تخصص این کار را ندارد، قطعاتی در دستگاه هستند که به پردازنده مرکزی اطلاع میدهند که حمله صورت گرفته است.

در این حالت نیز دستگاه به حالت تمپر نرم افزاری میرود.

در حالت تمپر نرم افزاری، دستگاه نرم افزار خود را پاک میکند و اصطلاحا no application میشود.

3-2- راه حل تمپر نرم افزاری

در این حالت که نرم افزار دستگاه کارتخوان پاک میشود، راه حل اینست که مجددا نرم افزار دستگاه کارتخوان در دستگاه نصب شود تا آماده بکارگیری شود.

3-3- تمپر سخت افزاری

بطور مثال اگر ضربه ای به دستگاه بخورد دستگاه ممکن است این تلقی را داشته باشد که به آن بصورت سخت افزاری حمله شده است.

این ضربات فیزیکی معمولا زمانی اتفاق میفتد که دستگاه از دست شما سقوط کند، یا در اثر تکانهای شدید حاصل از پرش خودرو از روی دست اندازها، دستگاه نیز ضربه بخورد و از این دست موارد.

بنابراین دستگاه در همه مواردی که تلقی حمله فیزیکی داشته باشد برای امنیت تراکنش های شما و جلوگیری از هک دستگاه خود را به حالت تمپر میبرد.

3-4- راه حل تمپر سخت افزاری

در یکی از این حالتها باید باطری بکاپ تعویض گردد. معمولا کمی زمانبر و هزینه برتر از حالت تمپر نرم افزاری است و اصلا جای نگرانی نیست، چون به راحتی در تعمیرگاههای مجاز این کار انجام میشود.

3-5- تاثیر بایوس دستگاه کارتخوان برای رفع تمپری

برخی از دستگاهها مثل s90 اگر بایوس (bios) آن 6061 باشد، به دلیل استفاده از تکنولوژی سطح بالا، در ایران امکان تعمیر و رفع تمپر آن وجود ندارد.

در دستگاههای s910 نیز این مسئله وجود دارد. مثلا اگر بایوس دستگاه بالاتر از نسخه 3.09 باشد، خیلی سخت قابل رفع تمپر هستند و در بایوس بالاتر از 3.10 عملا غیرممکن است.

بنابراین در هنگام خرید اینگونه دستگاههای کارتخوان حتما دقت نمایید که بایوس پردازنده مرکزی آن در ایران شناخته شده باشد تا در هنگام خرابی قابل تعمیر باشد.

4- تعمیر سوکت شارژ دستگاه کارتخوان

این خرابی معمولا بر اثر استفاده زیاد و یا اتصال نامناسب شارژر به دستگاه کارتخوان صورت میپذیرد که به راحتی قابل تعویض است و مشکل خاصی به وجود نمیاورد.

5- خرابی مکان نصب سیمکارت

در حالتی این اتفاق رخ میدهد که سیمکارت به اشتباه جا زده میشود. هنگام نصب سیمکارت باید دقت کنید که جهت آن صحیح باشد تا موجب کج شدن پینهای اتصال سیمکارت دستگاه نشود.

6- تعمیر پرینتر دستگاه کارتخوان

باید دقت شود که هرگونه اختلال در چاپ رسید، به حساب خرابی پرینتر گذاشته نشود.

گاهی اوقات مراجعین از چاپ کمرنگ رسیدها گلایه میکنند، باید دقت داشته باشید که دو نوع رول کاغذی در بازار وجود دارد. 1- رول پشت آبی 2- رول پشت مشکی

گاهی اوقات رول های پشت آبی به دلیل کیفیت پایین کاغذ، با چاپ کمرنگ رسید مواجه میشوند.

در دستگاههایی مانند s90 و s910 نیز حتی الامکان از رولهای پشت مشکی استفاده کنید. چون این دستگاهها با رولهای پشت آبی معمولا خوب کار نمیکنند.

در مواقعی نیز کاربران  از کند بودن پرینتر شکایت دارند. دو راه حل در اینجا قابل ارائه است تا این مشکل برطرف شود:

اول اینکه : باطری خود را شارژ کنید و در حالت شارژ کامل یک تست پرینت بگیرید. برخی اوقات کند بودن پرینتر مربوط به شارژ پایین باطری کارتخوان است.

دوم اینکه : اگر در حالت شارژ کامل باز هم سرعت چاپ رسید پایین باشد، دستگاه را در ناحیه پرینتر گردگیری کنید. ممکن است با گردوغباری که در طول زمان وارد دستگاه کارتخوان شده است، سرعت پرینتر نیز کم شود.

7- رفع مشکل آنتن دهی دستگاه کارتخوان

در برخی دستگاههای کارتخوان نظیر وریفون 675 و وریفون 680 و انواع دستگاه پوز پکس (PAX) به علت کمبود باطری (کمتر از 30 درصد شارژ) با اختلالاتی نظیر کمرنگ شدن چاپ رسید کاغذی و  یا ضعف آنتن دهی مواجه میشویم.

حتی در مورد کارتخوان وریفون ممکن است عمل چاپ به کلی انجام نشود.

قبل از هرگونه اقدام برای تعمیرات ابتدا میزان شارژ دستگاه کارتخوان خود را بررسی نمایید.

اگر با راهنمایی های انجام شده هنوز نتوانسته اید کارتخوان خود را تعمیر کنید و مشکل آن را برطرف نمایید برای دریافت مشاوره تعمیر کارتخوان یا خرید کارتخوان مناسب با ما تماس بگیرید.

شماره تماس :

09904700568

021-71053700

35 پاسخ
    • mymini1398
      mymini1398 گفته:

      ممکن است دستگاه را به یک شارژر نامناسب و یا یک سخت افزار ناشناس متصل کرده باشید و این کارتخوان تشخیص حمله داده و به حالت تمپر رفته باشد.
      میتوانید برای رفع این اشکال دستگاه را به آدرس دفتر مرکزی شرکت ارسال کنید و یا نسبت به تهیه دوره آموزش تعمیرات انواع کارتخوان اقدام کرده و علاوه بر تعمیر دستگاه مذکور، نسبت به تعمیر سایر دستگاههای اینچنینی اقدام کنید و برای خود درآمدزایی نمایید.

      پاسخ
      • داوود حسینی
        داوود حسینی گفته:

        دستگاه پوز سیاروریفون 675 شارژروصل میکنیم علامت شارژر می افته ولی دستگاه شارژنمیشودوبه مرور زمان باطری کاهش میابد وخاموش میشودودریگرروشن نمیشود حتی اکر دوباره شارژر وصل کنیم بازهم کلا خاموش میشود چندتا شارژر اصلی هم عوض کردیم بازهم نشد لطفا ایراد دستکاه رابگید درضمن در تست سوکت وشارژر سالم میباشد

        پاسخ
  1. آرش
    آرش گفته:

    سلام وقت بخیر
    من ی دستگاه pax s90دارم وقتی دکمه پاور میزنی چراغ صفحه کلید چشمک میزنه و هیچی رو صفحه نمایش نمیاد.میشه لطفا راهنمایی بفرمایید.
    یک نفر بهم گفت آی سی هست ولی نگفت دقیقا کدوم آی سی

    پاسخ
  2. نادیه
    نادیه گفته:

    سلام وریفون ٦۷٥ رو تازه خریدم انتن نمیده سیم کارتم شارژ ریالی داره باتری دستگاه هم پره.

    پاسخ
  3. سید علی
    سید علی گفته:

    سلام ، خسته نباشید
    علت خالی شدن و کم شدن شارژ باطری های کوچک داخل دستگاه S90 چیه ؟ دو بار باطری ها رو در آوردم و بجاش نو نصب کردم ولی باز هم شارژش به زیر سه ولت میرسه ، لطفاً راهنماییم کنید .

    پاسخ
  4. مهدی
    مهدی گفته:

    سلام خسته نباشید من یک دستگاه VeriFone 675 

    دارم که سیمکارت ایرانسل داخلشه و انتن هم کامل هستش ولی وقتی کارت میکشیم بعد یک دقیقه خطا (عدم اتصال به مرکز )رو میده. بعد با هر سریمکارتی استفاده میشه یکی دورو خوب کار میکنه بعد دورباره همسن مشکل رو داریم ممنون میشم راهنمایی کنید.

    پاسخ
  5. امیر
    امیر گفته:

    سلام
    دستگاه s90 من شارژ نمیشه،و میزنم ب شارژ بعد بر میدارم اون دو خونه اول هست فقط،و چراغ پایینشم روشن نمیشه

    پاسخ
    • mymini1398
      mymini1398 گفته:

      سلام دوست عزیز
      این مشکل میتونه ناشی از خرابی سوکت شارژ یا خرابی آی سی شارژ و یا حتی خرابی باطری کارتخوان شما باشه.
      برای رفع مشکل لطفا حضورا به شرکت مراجعه کنید و یا دستگاه رو به آدرس شرکت ارسال کنید.

      پاسخ
    • mymini1398
      mymini1398 گفته:

      سلام دوست عزیز
      به نظر میرسه این کارتخوان رو از شرکت دیگه ای خریداری کردین. برای راهنمایی عملی با بخش پشتیبانی شرکت تماس بگیرید تا با پاسخ به چند سوال کارشناس ما، جواب مناسب رو دریافت کنید.

      پاسخ
    • mymini1398
      mymini1398 گفته:

      سلام دوست عزیز
      با بخش پشتیبانی شرکت تماس بگیرید. نیاز هست تا ابتدا به چند سوال پاسخ بدید تا بهتر راهنمایی بشید.

      پاسخ
  6. نادر
    نادر گفته:

    سلام علیکم دستگاه کارتخوان s910 وقتی روشن میکنم این نوشته میاد
    SELFTEST
    SUCCESS
    بعد میزنه
    درحال بارگذاری
    لطفا منتظربمانید
    ولی هر چه میگذره صفحه بالا نمیاد

    پاسخ
  7. امیرحسین
    امیرحسین گفته:

    سلام من میخواستم تایمر دستگاه رو خاموش کنم الان گذاشتمش رو ۰۰ دقیقه ولی الان تا میخوام روشنش کنم درجا خاموش میشه لطفا راهنمایی کنید ممنون

    پاسخ
  8. حقانی خواه
    حقانی خواه گفته:

    با سلام و خسته نباشید واقعا عالی هستید شما و سایت عالی دارین واینکه اموزشهای که در سایت میزارین عالی و کاربردی هستن و باید گفت که ای ول دم غیرتتان گرم

    پاسخ
  9. کاظم کریمی
    کاظم کریمی گفته:

    سلام دیروز شارژ دستگاه پوز new7210سیارم تموم شد زدم به شارژر ماشین بعداز نیم ساعت دیگه روشن نشد فقط کلید قرمز دستگاه رو که نگه میدارم صفحه دستگاه سفید میشه ولی بوق روشن نمیزنه تا زمانیکه انگشت روکلیده صفحه سفید ه ولی روشن نمیشه با شارژر خودش شارژ کردم چراغ شارژ سبز شد ولی فایده نداشت روشن نشد چکار کنم لطفاً راهنمایی کنید

    پاسخ
  10. زانیارخدری
    زانیارخدری گفته:

    سلام خسته نباشید ببخشید من یه سیم کارت تو کارت خوانم گیر کرده وخاموش شده روشنم نمیشه الان میخواستم بدونم
    باید چیکار کنم

    پاسخ
    • مینی تک
      مینی تک گفته:

      سلام دوست عزیز. دستگاه شما باید باز بشه و سیم کارت ازش خارج بشه. اگر خودتون بازش کنید ممکنه با خطای تمپر دستگاه مواجه بشید و برای برنامه ریزی باید به مراکز مجاز مراجعه کنید. برای خارج کردن سیمکارت دستگاه رو به واحد تعمیرات مینی تک ارسال کنید.

      پاسخ
    • مینی تک
      مینی تک گفته:

      سلام دوست عزیز. احتمالا غلتک دستگاه کثیف شده و یا آی سی غلتک دچار مشکل شده. غلتک رو تمیز کنید و اگر درست نشد، برای تعویض آی سی مربوط به غلتک به واحد تعمیرات مینیتک مراجعه کنید.

      پاسخ
  11. حمید
    حمید گفته:

    سلام من s910پکس دارم که زمین افتاد حالاروشنش که میکنیم یکسری نوشته انگلیسی میادومیره وصفحه اصلی نمیادومنوهم خارجیه

    پاسخ
  12. سهراب
    سهراب گفته:

    سلام وقت بخیی دستگاه اس ۹۰ دارم شارژ نمیشه یعنی به شارژ میزنم چراغش سبز میشه وپر نشان میده واز شارژ میکشم باطری خالی خالی است به شارژر نامناسبزدم اینجوری شد اینو چکارش کنم

    پاسخ
  13. سهراب
    سهراب گفته:

    سلام دستگاه اس ۹۰ شارژ نمیشه میزنم شارژ چراغش سبز میشه وروشن میشه بعداز شارژ درمیارم خاموش میشه همیشه باید به برق وسل باشه تا کارت بکشم

    پاسخ
    • مینی تک
      مینی تک گفته:

      سلام دوست عزیز. این مشکل مربوط به باطری شماست. احتمالا تاریخ انقضای اون فرا رسیده و باید باتری دیگه ای تهیه کنید.

      پاسخ
  14. میلاد
    میلاد گفته:

    با سلام و خسته نباشید دستگاه s910 دارم از رول باکیفیت پشت مشکی استفاده میکنم ولی خیلی قسمت مبلغ رو کمرنگ و گاه سفید چاپ میکنه لطفا راهنمایی بفرمایید

    پاسخ
  15. مهسا
    مهسا گفته:

    سلام ببخشید دستگاهمون حین استفاده صداش دراومد وصفحه ش روشن موند هرکاری کردیم ن خاموش میشد ن صداش قطع میشد باطریشو درآوردیم بعد دوباره گذاشتیم سرجاش الان هرکاری میکنم روشن نمیشه میشه راهنمایی کنید؟

    پاسخ
    • myblog1398
      myblog1398 گفته:

      سلام دوست عزیز. این اشکال به احتمال زیاد مربوط به آی سی تغذیه کارتخوان میشه. اما برای بررسی بیشتر باید دستگاه رو به واحد تعمیرات کارتخوان مینیتک ارسال کنید.

      پاسخ
  16. علی
    علی گفته:

    سلام من قبلا 3روز یه بار کارتخوان شارژ میکردم لی الآن باید هرروز شارژ کنم آیا باطری خراب شده یا مشگل از دستگاه ممنون میشم راهنمای کنید

    پاسخ
    • myblog1398
      myblog1398 گفته:

      سلام دوست عزیز. به احتمال قوی مشکل از باتری کارتخوان شما هستش. اما برای اطمینان بیشتر باید دستگاه رو برای تعمیر به واحد تعمیرات کارتخوان مینی تک ارسال کنید.

      پاسخ
  17. سید حسین
    سید حسین گفته:

    سلان
    کارتخوان پکس مینی۹۱۰
    دارم چندروز پیش یه تیکه کاغذ زیر چاپگر رفته بود اطلاع نداشتم بازکردم کاغذ رو از زیر درآوردم
    بعد روشن کردم نوشته چینی میومد میرفت
    پرسیدم گفتن تمپر شده ۹۸۷۶ روزبزن ،چون منو چینی نوشته نمیدونم کدوم گزینه رو زدم
    الان روشن میکنم پیغام
    icc card
    Invalide ic-card

    میده و هر کلید دیگه میزنم خاموش میشه

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *